německá reálka

Rozlehlá čtyřpodlažní nárožní budova reálky má dvě křídla svírající ostrý úhel. Nároží akcentuje výrazná osmiboká věž s kopulí, která o jedno podlaží převyšuje postranní části budovy. Uliční průčelí do ulice Jánské je třináctiosé, do ulice Měnínské dvanáctiosé, střechy jsou sedlové. Horizontálně komponovaná, klasicky utvářená průčelí vertikálně člení vysoké lizény, pokryté rustikou, horizontálně pak kordonové římsy, oddělující jednotlivá patra. Mohutná vyložená korunní římsa je nesena sledem konzol, mezi nimiž se opakuje motiv čtyřlistů vepsaných do čtverce. Dvojice vstupů je umístěna v průčelí do ulice Jánské vždy ve čtvrté ose od kraje fasády. Vstupy rámují výrazné obloukově zaklenuté kamenné portály završené balkóny s kamennými parapety. Okna mají pro obloukový styl charakteristické půlkruhové záklenky. V soklové zóně a v tělesu věže jsou okna jednotlivá, vsazená do mělkých nik a opatřená nadokenními římsami, kopírujícími jejich obloukový tvar. V paterech jsou okna opět v nikách sdružena po dvou, dvojice oken propojují klenutá nadpraží, v nichž je osazen kruh s vepsaným čtyřlistem, doplněný jemnými organickými motivy. Mezi okny jsou sloupky ukončené hlavicí geometricko-organických tvarů, okna lemují žlábky ukončené motivem listů. Plochy pod okny prvního patra jsou doplněny vpadlými poli, vyplněnými geometrickým ornamentem čtverečkové sítě, do níž jsou vepsány kruhy se čtyřlisty. Trojosá věž v nároží je ukončena hodinovým patrem, nad korunní římsou je situován balkónek s kovovým zábradlím. Nad ním je ještě polopatro se střídajícími se slepými a reálnými lunetovými okny v lizénových rámech, přičemž v jednom ze slepých oken jsou vloženy věžní hodiny. Barva fasád je světle okrová, což odpovídá původní barevnosti dle Förstrova návrhu. Ze světlých ploch tak vystupují pouze kamenná tělesa portálů s balkóny. Celou fasádu s výjimkou soklu pokrývá jemná rustika. Dispoziční řešení bylo zvoleno jako trojtrakt se dvěma rameny chodeb, které ve středu budovy ústily do rozlehlé sloupové schodišťové haly. Každé rameno monumentálního trojramenného schodiště tak ústilo do jedné ze dvou dlouhých chodeb. V nároží v prostoru věže byly v jednotlivých patrech nad sebou místnosti o půdorysu šestiúhelníku s litinovým sloupem uprostřed, které sloužily jako kreslírny a rýsovny. Nástavba věže byla projektována jako astronomická observatoř a nějakou dobu plnila tuto funkci, později již složila pouze jako hodinová věž.