obraz Madona žehná maltézským rytířům

Obrana Malty v rámci Škrétova díla vyniká složitou originální kompozicí, výrazným, ale harmonickým barevným pojetím a také svým tématem. Od události, kterou zobrazuje, neuplynulo ani sto let. V roce 1565 musel velmistr maltézských rytířů Jean Parisot de la Valette s pár set muži čelit přesile tureckých vojsk pod vedením vezíra Mustafy. Ubránit Maltu do příjezdu španělského loďstva se mu údajně podařilo díky pomoci Panny Marie. Na Škrétově obraze vede P. Maria skupinu andělů, kteří metají blesky na turecké lodě. Ve spodní části plátna klečí Jean Parisot de la Valette se svými druhy a modlí se, nad nimi na oblaku sv. Jan Křtitel gestem naznačuje P. Marii svou přímluvu. Kompozice obrazu je blízká dílu Paola Veronese Bitva u Lepanta v benátské Akademii. Oltářní plátno pro kostel P. Marie pod řetězem namaloval Karel Škréta jen krátce po skončení třicetileté války, tedy v době, kdy byl motiv obléhání kvůli švédské armádě velmi aktuální i v Praze.