silniční most

Nynější poděbradský most přes Labe na státní silnici č. I/11 je již několikítým mostním dílem spojujícím na daném místě oba labské břehy. Most přes Labe je zachycen již na nejstarším vyobrazení Poděbrad v Merianově Topografii z roku 1650, a to s pěti kamennými pilíři a dřevěnou mostovkou. Na vedutě Poděbrad ze začátku 19. století jsou však pilíře zakresleny jako dřevěné. Nelze vyloučit, že původní most byl poškozen povodní v roce 1784 a na jeho místě byla vybudována nová, celodřevěná konstrukce. Dřevěný most navazující na most inundační byl v letech 1841-1842 nahrazen mostem řetězovým, čtvrtým nejstarším toho druhu v našich zemích. Projektantem mostu byl zřejmě Bedřich Schnirch, vynikající technik a autor většiny tehdejších řetězových mostů. Realizace stavby byla svěřena Janu Antonínu Meissnerovi ze Cvikova. Železnou konstrukci dodala železárna hraběte Stadiona v Českých Budějovicích. Most překonával Labe jediným polem o světlosti asi 85 m, zavěšeným do mohutných empirových pylonů. Řetězový most sloužil svému účelu až do konce 80. let 19. století, kdy se jeden z prutů nesoucích mostovku přetrhl. Roku 1889 byl příslušný most nahrazen ocelovým příhradovým mostem se zvýšenou úrovní příjezdové komunikace směrem od města. Most o dvou polích světlosti 46 m spočíval na třech pilířích. Střední pilíř oválného půdorysu byl opatřen kvádrovým obkladem. Stavbu mostu provedla poděbradská firma Jana Kalouse. Roku 1954 byla mostovka nahrazena novou železobetonovou žebrovou konstrukcí, přičemž bylo využito pilířů a zábradlí předchozího mostu. V souvislosti s budováním mostovky došlo k dalšímu rozšíření vozovky směrem do náměstí. Pro svou poměrně nízkou podjezdovou výšku však most přestal vyhovovat současné lodní přepravě. Roku 2008 tak byl na jeho základech postaven zcela nový most ocelové konstrukce dlouhé téměř 100 m a široké 15 m. Čtyřmetrový plavební profil byl zvýšen o tři metry. Na jižním předmostí se nachází barokní socha sv. Jana Nepomuckého s reliéfem Svržení z mostu na podstavci od J. Bergmana z roku 1761, náležející k původnímu mostu.