silniční most č. 1536-1

Původně tzv. Leštinský“ most č. 1536-1 je situován na silnici č. III/1536 z obce Stříbřec do Staré Hlíny a na jejím 6,115 km přemosťuje Novou řeku. Svou osou je orientován zhruba V – Z. Je konstruován jako železobetonový, přímý, s horní mostovkou, kolmý, o devíti polích, s křídly. Délka mostu je 89,5 m, celková šířka 6,00 m, průjezdná šířka 4,60 m, volná šířka 5,50 m a výška mostu je 5,79 m (měřeno mimo koryto řeky). Most je mírně střechovitě vyklenut. Dva krajní a osm středních pilířů jsou vyzděny z lomového kamene. Pobřežní pilíře, šířky 5,50 m, mají zaoblené rohy a přiléhají k tarasu silnice a křídlům. U středních pilířů, šířek 0,90 m, jsou obě jejich čela opatřena zhlavími tvaru lomeného oblouku, obloženými kamennými tesanými kvádry výšky 48 cm. Spáry jsou vyplněny betonem. Pilíře jsou mírně kónické, v dolní části rozšířené, horní plocha zaklopena betonovou krycí deskou s přesahem. Výška středních pilířů mimo koryto je 3,02 m nad terénem. Na prvním středním pilíři od východu jsou na jižní straně osazeny dvě kovové tabulky, starší rozm. 39 x 40 cm s nápisem a ryskami: Výška vody / dne 1. srpna 1897 / dne 4. září 1890. Jedná se o informaci o výšce hladiny ještě u předchozího dřevěného mostu. Vpravo od této tabulky je osazena novodobá obdélná tabulka s nápisem a ryskou výšky vody při povodni 13.8.2002. Nad tabulkami u špice zhlaví pod krycí deskou byl do ještě měkkého spárovacího betonu vryt letopočet 1925, udávající rok stavby mostu. Nosnou konstrukci mostovky tvoří monolitická železobetonová trámová deska se čtyřmi podélnými trámy š. 30 cm a výšky 65 cm na rozteč 140 cm, které jsou spojeny vždy dvěma příčníky výšky 45 cm. Podhledovou plochu mezi trámy tvoří tzv. zrcadlové klenbičky. Mostovka je rozdělena pěti dilatačními spárami. V místě dilatací jsou sloupky zábradelních zídek zdvojeny a oba sloupky jsou volně spojeny třemi oky řetězu. Zábradlí je betonové do sloupků průřezu 25 x 25 cm, v. 107 cm, na jižní straně je obou stranách je 42 ks sloupků, na severní 43 ks) s osovou vzdáleností 185 cm. Na vnější i vnitřní ploše sloupků jsou vynechány vpadlé rámce rozm. 16 x 81,5 cm, opatřené hnědým nátěrem. Pole mezi sloupky, šířky 15 cm a výšky 99 cm (35 polí na jižní a 36 polí na severní straně) jsou vylehčeny pěti otvory (tři otvory čtvercové, rozm. 19,5 x 22, dva obdélné, rozm. 24 x 46 cm), dolní plocha otvorů je skloněna směrem ven. Horní hrana zábradlí i sloupků je zaoblena. Na západním konci mostu se zídky rozevírají do stran (o jedno pole na jižní a dvě pole na severní straně mostu). Po obou stranách mostu je zřízen 45 cm široký a cca 5 cm vysoký chodníček, oddělený kamenným obrubníkem š. 20 cm, zbývající plochy je vybetonována. Vozovka je vyložena dlažbou z menších žulových dlažebních kostek. Křídla mostu, tvořící současně opěrnou zeď silnice, jsou šikmá, s kolmou plochou, vyzděná z lomového kamene se spárami vyplněnými betonem. Horní plocha zdí křídel je opatřena betonovou hlavou. Řeka protéká od jihu ve druhém a třetím poli od západu, ostatní pole jsou inundační.