sloup se sousoším Nejsvětější Trojice

Pískovcový obláčkový pilíř se sousoším Nejsvětější Trojice a sochami světců stojí uprostřed horní části náměstí v Dubé (Dauba) na zadlážděné ploše. Kolem pilíře je vysázena šestice lip, pilíř je svým čelem otočen k severovýchodu, zády k městské radnici. Podnoží pilíře je čtveřice půdorysně prolamovaných schodišťových stupňů, na kterých spočívá vlastní podstavec statue-půdorysně polygon s okosenými prodlouženými rohy. Bohatě profilovaný podstavec je ve středové části členěn z hmoty kamene vystupujícími dekorativními zrcadly. Ve středech stěn polygonu jsou umístěny novodobé mramorové desky s nápisy. Nápis na desce čelní stěny zní: “VIATOR//HIC STA,//TRINITATEN//ADORA, VIRGINI//VITAE ET HIS//SANCTIS HONO//RES PRAEBE!”. Nápis na pravé stěně podstavce zní: “Errichtet//von//Katharina//Gräfin//von//Sweerts-Sporck//1726”. Nápis na levé stěně podstavce zní: “Renovirt//im//Jahre//1882//1909”. Mramorové desky s nápisy jsou podle pramenů osazeny na místech, kde se dříve nacházely původní nápisy s chronogramy (texty jsou známy a publikovány, viz literatura). Nad střední částí podstavce probíhá masivní profilovaná římsa. Z podstavce se posléze vypíná obláčkový pilíř osazený řadou soch světců a andělských postav či hlaviček. Pilíř vrcholí skupinou Nejsvětější Trojice s postavou Panny Marie pod ní. Spodní etáž pilíře je osazena sochami trojice světců stojících na obláčcích: zleva sv. Jana Nepomuckého, vpravo sv. Antonína Paduánského a vzadu zřejmě sv. Ivana. sv. Jan Nepomucký - zobrazen v tradičním kanovnickém odění, s pokrčenou levou nohou, s křížem a korpusem Krista v levici při těle, pravou ruku má zdviženou s prstem u úst jako aluzi na své mučednictví pro zachování zpovědního tajemství, kolem hlavy má svatozář z mědi s pěticí obvyklých hvězd sv. Antonín Paduánský - zobrazen jako prostovlasý mladistvý světec v řádovém rouchu, u pasu cingulum a křížek, Ježíšek má nad hlavičkou paprsčitou svatozář sv. Ivan - světec znázorněn jako prostovlasý muž s plnovousem v řádovém oděvu s cingulem u pasu, v levici drží pozlacený křížek (ovšem novodobě doplněný), pravicí přidržuje u pasu čapku ?), svým pohledem míří k nebesům Další etáž obláčkového pilíře osazuje trojice světců, zleva sv. Josefa s Ježíškem, vpravo Archanděla Rafaela s malým Tobiášem a vzadu sv. Judy Tadeáše. sv. Josef s Ježíškem - v obvyklém zobrazení, poměrně mladistvě vyhlížející Pěstoun Páně s plnovousem, paprsčitou svatozáří a delšími vlasy drží v náručí malého Ježíška, dvojice se pohledem nekontaktuje Archanděl Rafael s malým Tobiášem - v obvyklém zobrazení, Archanděl s přidělanými pozlacenými křídly doprovází malého Tobiáše a ochranitelským gestem svých rukou jej přidržuje, pohled archanděla míří vzhůru k nebesům sv. Juda Tadeáš - světec znázorněn jako vousatý muž s delšími vlasy a s paprsčitou svatozáří, v nakročení pravou nohou, s pláštěm přes ramena a kratší suknicí, pravicí se drží v bok, levicí přidržuje u pasu svůj atribut, mohutný kyj Další etáž pilíře osazuje socha Panny Marie (v pramenech označená jako Panna Marie neposkvrněně počatá) umístěná přímo na čelní straně pod vrcholovým sousoším Nejsvětější Trojice. Panna Marie je zobrazena jako mladá dívka ve spodním rouchu a plášti. Levici si klade ve zbožném gestu na prsa, pravicí poukazuje dolů k zemi, její pohled však míří vzhůru k nebi. Ideovým vrcholem bohatě zdobené a prokomponované statue je sousoší Nejsvětější Trojice vítězné v podobě Krista s žezlem světovlády a Boha Otce se sférou s křížkem u boku. Obě figury se nacházejí na pozadí mohutného kříže a spočívají na obláčcích prokládaných hlavami andílků. Mezi Kristem a Bohem Otcem se na pozadí kovové paprsčité svatozáře lze setkat s holubicí Ducha Svatého. Dle pramenů se v dolní části statue “na ohrazení umístěném dole” měly ještě nacházet vyobrazení (icones) sv. Kateřiny, sv. Václava a sv. Floriána. Dle informací z restaurátorské zprávy (RZ 897/R) je novým doplňkem mj. levá ruka sv. Ivana od zápěstí včetně zlaceného křížku. Nový je též pískovcový vrcholový kříž zhotovený dříve z plechu. Archivní průzkum k historii pilíře se sousoším Nejsvětější Trojice byl proveden PhDr. P. Zahradníkem v rámci práce pro publikaci Nejedlý, V., Zahradník, P: Mariánské, trojiční a další světecké sloupy a pilíře v Libereckém kraji. Praha 2003 (s. 69-73).