socha Vítězství u Stalingradu
Katalogové číslo
2000003179_0003
Kraj
Jihočeský kraj
Okres
České Budějovice
Obec
České Budějovice
Část obce
České Budějovice 7
Katastrální uzemí
České Budějovice 7
Typ
socha
Kategorie
objekt
Sloh
neoklasicismus
Autor
autor: Benda Břetislav
Vznik
1977
Rozměr
výška 248 cm, šířka 110 cm, hloubka 120 cm
Technika
sochařská práce; odlévání; zdění
Materiál
bronz; kámen; žula

Anotace

Před parterem shromažďovací části je umístěna bronzová kopie sochy Vítězství u Stalingradu s drobnými změnami v detailech. Osazena byla v roce 1978.

Dějiny

Originál bronzové sochy Vítězství u Stalingradu vytvořil Břetislav Benda během let 1943-1944 inspirován vývojem druhé světové války na východní frontě, konkrétně bitvou o tehdejší Stalingrad (dnes Volgograd). Při návrhu sochy vycházel ze své práce na dřívější realizaci s názvem Odboj (Amazonka) z roku 1941 a z klasických vzorů, zejména z Níké ze Samothráky. Forma Niké bez křídel je převzata z athénského vzoru, který pomyslně nemohl opustit město. Z uvedeného vychází symbolická a alegorická náplň díla, která má vyjadřovat bojovného a vítězného ducha, konkrétně odhodlání porazit nacismus. Originál se stal nejslavnější sochou Břetislava Bendy a dodnes je k vidění v Muzeu obrany Carycinu a Volgogradu, kam putoval jako osobní Bendův dar po skončení války. Pro jihočeský Krajský výbor KSČ Benda vytvořil kopii sochy, kterou dokončil v roce 1977, přičemž odhalena byla o rok později při otevření celého areálu. V roce 1980 se poprvé objevuje zmínka o názvu sochy Strana bojující, dílo mělo dle dobového tisku symbolizovat revoluční odhodlání a nekompromisnost revolučního boje. Socha stojí dodnes na místě svého odhalení.

Historický vývoj

realizace 1977 osazení 1978

Popis

Bronzová socha v mírně nadživotní velikosti se od svého známějšího originálu liší v detailech, podstata díla však zůstala stejná. Na vysokém soklu ve tvaru kvádru, který je obložen deskami z leštěné žuly, je usazena bronzová socha zobrazující ženskou postavu v letu. Žena je oděna v dlouhém splývavém oděvu, který je zpracován technikou mokré drapérie. Látka zahaluje a zároveň dává vyniknout přirozené kráse křivek ženského těla. Postava vyrůstá z drobné skalky, nohy jsou pokrčené v kolenou, odhalená lýtka a nohy jsou za osou těla, čímž dílo dělá dojem levitujícího či letícího těla. Vrchní část je mírně natočena na pravou stranu, drapérie je pod prsy sepnuta úzkým pásem látky, který je na zádech svázán mašlí. Mašle je nejvýraznější odchylkou od originálu a činí z postavy důstojné bohyně mnohem přízemnější děvče z lidu, což zřejmě souvisí s novou ideovou náplní, posouvající dílo od boje proti nacismu k boji za beztřídní společnost. Levá paže je spuštěna podél těla, ruka přidržuje vlající šat. Pravá ruka je v bojovném gestu zvednutá, pokrčená v loketním kloubu, ruka za hlavou svírá šavli směřující dozadu. Hlava je mírně natočena doprava dolů, výraz obličeje je soustředěný, odhodlaný, ale ve vyjadřovaných emocích nepříliš zřejmý. Pohled směřuje přímo směrem k divákovi. Další výraznou změnou oproti originálu je zpracování účesu, delší vlasy s pěšinkou uprostřed jsou úhledně svázané dozadu. Dílo je plně sochařsky zpracováno ze všech stran.

Stáhnout data v XLS