zámek

Východní vstupní průčelí zámku je symetricky komponované o 3 + 3 +3 osách, členěné vertikálně mírně vystupujícím středním rizalitem a dále vysokým pilastrovým řádem o celkem čtyřech nárožních pilastrech s římsovými hlavicemi, dvou v nárožích průčelí a dvou v nárožích rizalitu. Horizontálně je průčelí členěno rustikovanou soklovou zónou ukončenou římsou, která tvoří patky pilastrů a nahoře ařímsovým kladím neseným hlavicemi pilastrů. Uprostřed na římsovém kladí nad rizalitem spočívá trojúhelníkový ořímsovaný štít, jehož zmenšenou tvarovou kopií tvoří trojúhelníkový fronton centrálně umístěného portálu vjezdu do zámku. Plochy průčelí mezi pilastry strukturuje římsa vedená nad okenními otvory 1. patra, která se nad okny zalamuje a půlkruhově vyklenuje, a výše probíhají mezi pilastry úseky profilované kordonové římsy. Okenní otvory jsou pravoúhlé, v 1. patře prolomené ve vpadlinách, v 2. patře opatřené lištovými šambránami a parapetními římsami. Vnější západní průčelí západního křídla je řešeno obdobně jako východní průčelí východního křídla, pouze postrádá vrcholový štít. Rozdíl působí rovněž klesající terén západního ukončení ostrožny působící výrazné převýšení vnější strany západního křídla; tzn. Rustikovaná soklová část východní strany zámku zde na průčelí tvoří přízemí, oddělené od skutečného šikmo předstupujícího soklu vyloženou římsou. Tato situace se projevuje i na severním a jižním bočním průčelí, kde je sokl zámku eskarpou obezděného příkopu. Severní a jižní vnější průčelí jsou desetiosá (severní průčelí) a jedenáctiosá (jižní průčelí), členěná nárožními pilastry, soklem, kordonovou římsou a římsovým kladím ukončeným vyloženou korunní římsou. Pravoúhlé otvory jsou 1. patře rámovány lištovými šambránami doplněnými suprafenestrami a nadokenními římsami, v 2. patře lištovými šambránami a parapetními římsami. Ze severozápadního nároží zámku vystupuje mohutný nárožní opěrák, jehož završení nese balkonovou terasu. Prostoru obdélného nádvoří dominuje dvoukřídlý dvoupatrový arkádový ochoz na západním a severním křídle. Chodby ochozu s křížovými klenbami mají čelní stranu tvořenu kamennou arkaturou s půlkruhovými arkádami na toskánských (přízemí), iónských (1. patro) a korintských (2. patro) sloupcích s profilovanými archivoltami a s námětově bohatým cyklem reliéfních emblémů ve cviklech, na kamenných parapetech a na pilastrech nesoucích patky sloupků. Arkádový ochoz vyplňuje celou šíři severního průčelí a část průčelí západního (zbylá část má arkaturu pouze naznačenu ve slepých obloucích). Dvorní průčelí jsou prolomena pravoúhlými vstupy a okenními otvory, sdruženými i jednoduchými, s kamennými ostěními s lištovými šambránami, profilovanými parapetními a návojovými římsami a úzkými pásy supraport a suprafenester dekorovaných dvojicemi heraldických znaků. Vstup na nádvoří vede vjezdem v přízemí východního křídla zaklenutým elipticky stlačenou valenou klenbou se styčnými výsečemi s vytaženými hřebínky na pasech. V přízemí severního křídla se nachází vstup z nádvoří na renesanční schodiště vybudované v šachtě původní věže hradu prostřednictvím náročně architektonicky ztvárněného kamenného portálu se základním pravoúhlým tvarem s profilovanou šambránou s ušima položenou na obou stranách na pilastr a čtvrtsloup s toskánskou hlavicí nesoucí úsek kladí ukončený mohutným oblounem (polštářovitý echinos – Knoz), který podepírá vrcholový rozeklaný fronton s vloženým oválným medailonem rámujícím alianční znak Žerotínů a Valdštejnů. Interiér zámku převážně jednotraktové a místy složitější dispozice, dané organickým stavebním vývojem původního středověkého sídla, převážně s paralelně řazeným sledem rozličně velkých prostor, je v přízemí zaklenut převážně valeně se styčnými i nestyčnými výsečemi a klášterními klenbami, v 1. patře zčásti valenými klenbami s výsečemi a křížovými a neckovými klenbami, kaple ve východním křídle zaklenutá kopulí je opatřena pozdně barokní grisaillovou výmalbou. Dvě místnosti v 1. patře západního křídla jsou opatřena bohatou renesanční groteskovou výmalbou doplněnou o heraldické motivy, klenby tří prostor v 1. patře severního křídla disponují výraznou strukturou manýristických geometricky komponovaných štuk a konečně tři místnosti v jižním křídle mají mimořádné raně barokní štukové dekorace s antropomorfními a fytomorfními rozvilinami a groteskami, jejichž návrh snad pochází z okruhu Filiberta Luchese.