železniční most

Železniční most v Úvalech se nachází v nejstarší části města. Byl postaven v roce 1844 při stavbě trati Olomouc-Praha. Překonává terénní zářez, jímž protéká potok Výmola. Most má celkem 9 oblouků půlkruhového profilu a od počátku byl koncipován jako dvojkolejný. Rozpětí jednoho oblouku je asi 9 metrů, šířka mostu je 8,9 metru. Výška činí 13 metrů a celková délka je přibližně 125 metrů a je mírně půdorysně zakřiven. Zdivo mostu (klenby, čela kleneb i nadezdívky nad klenbami) je provedeno z přesně opracovaných bosovaných pískovcových kvádrů. Pilíře jsou rovněž vyzděné z pískovcových kvádrů, ty jsou překryty tenkou vrstvou omítky, do níž je narýsován ilusivní spárořez. Shora jsou hranolové pilíře ukončeny profilovanou římsou, která je částečně vytažena ve hmotě kamene, částečně domodelována v omítce. Parapet mostu je opatřen kovovým zábradlím. V roce 1934 došlo k rozsáhlé rekonstrukci mostu, stávající konstrukce byla částečně přestavěna. Kamenné klenby byly přebetonovány tenkou železobetonovou deskou v úrovni rubů kleneb. V letech 1953-1954 byl k mostu starému přistavěn ve vzdálenosti 1,5 metru most nový, železobetonový ( není předmětem ochrany). Předmětem památkové ochrany je železniční most na pozemku vyznačeném pozemku.