železniční most a pozůstatky vlečky

Pozůstatky železniční vlečky se nacházejí na západním okraji města Havlíčkův Brod při ulici Ledečské na parcele 104/6 v k.ú. Havlíčkův Brod. Vlečka začíná v těsné blízkosti železničního drážního koridoru Českých drah směřujícího z Havlíčkova Brodu na Prahu poblíž kilometru 227,5. Po cca 200 metrech východním směrem se vlečka od kolejiště odklání směrem severovýchodním. Po dalších cca 150 m navazuje železný příhradový most překonávající koryto řeky Sázavy. Za přibližně třicet metrů dlouhým mostem pokračují pozůstatky železniční vlečky asi 750 m dlouhé, patrné dnes pouze stopami v terénu. Celková délka trasy k ulici Rozkošská je asi 1500 m. Na trase jsou zachovány dva kilometrovníky – 0,9 km a 1 km. Pozůstatky valů po drážním tělese jsou zachovány v úseku o délce cca 1500 m. V některých úsecích trasy již došlo k úplnému zániku původního zvýšeného terénu i drážního tělesa. O tom, že se jedná o pozůstatek drážního tělesa, svědčí pravidelně rozmístěné příčné prohlubně po odstraněných pražcích po téměř celé délce trati. Dalším důkazem jsou dva kamenné kilometrovníky nacházející se v terénu, první znační 0.9 km, druhý s vytesaným onačením 1 km. Vzrostlá zeleň po celé délce trati nasvědčuje k tomu, že se vlečka již řadu desetiletí nepoužívá. Předpokládané napojení vlečky na hlavní dráhu je patrné sníženým terénním náspem. Zachovaný násep vlečky se od nynějšího směru hlavní trati postupně odklání v délce asi 200 m, kde je ukončený šikmým svahem a jeho zbytek v délce cca 200 m směrem k mostu přes řeku Sázavu zcela chybí. U odstraněné části drážního náspu zůstaly zachovány při jeho obou patách odvodňovací příkopy. Ocelový příhradový most, který je součástí drážního tělesa, spočívá na dvou kamenných pobřežních pilířích s pevným uložením při severním konci a kluzným na jižním. Nýtovaná mostní konstrukce je tvořena spodní mostovkou a dvěma bočními lichoběžníkovými příhradami. Nosná konstrukce je tvořena soustavou nýtovaných podélníků a příčníků. Pražce byly uložené na podélnících a byla k nim připevněné průchozími šrouby. Hlava šroubů byla zapuštěna do pražce a byla proti nepřízni počasí a poškození chráněná plechovým krytem. V současné době jsou mezery mezi pražci doplněné starými dřevěnými pražci a hranoly, takže tvoří souvislou plochu. Pro zajištění bezpečného přechodu chodců byl v ose mostu na pražce položený chodník o šířce přibližně 50 cm z vodoizolačních desek. Na povrchu konstrukce mostu se dochovaly sporadické zbytky nátěrů. Výraznější koroze není pohledově patrná. Most po ztrátě své původní funkce slouží pro pěší a příležitostně patrně také pro přejezd motorových vozidel. Další úsek náspu vlečky mezi příhradovým mostem a silnicí Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou je méně patrný a téměř mizí v okolním terénu. Zde prováděné terénní práce setřely také zbytky odvodňovacích příkopů při patách původních náspů. Za silnicí se těleso náspu původní vlečky stáčí severním směrem a prochází mezi oboustrannými ploty okolních pozemků. Zůstal zde zachován štěrkový násep, porostlý vzrostlou zelení. Byl zde zastižen kamenný kilometrovník s distancí 0,9 a kilometrovník s distancí 1,0 Km. Dále bylo drážní těleso bývalé vlečky natolik zarostlé, že jeho další sledování nebylo možné.