železniční vodárna

Vodárna s domkem čerpadláře je součástí železniční stanice Zlonice, ležící na trati č. 110 Kralupy nad Vltavou – Louny a zároveň č. 96 Zlonice – Roudnice nad Labem. Vodárny byly v době rozmachu železnic běžnou součástí stanic. Nejprve byly v průběhu trati stavěny cca 30 km od sebe, tak aby bylo pohodlně možné doplňovat do lokomotiv vodu a palivo. Postupně, s konstrukčním vývojem a zvětšením objemu vodáren a jejich nádrží, mohly být budovány ve větších vzdálenostech. Navrhovanou stavbu tvoří vlastní patrový vodojem na východní straně a přízemní obydlí pro čerpadláře na západní straně. V přízemí vodárny byla kotelna s kotlem a parním strojem a v patře dvě nádrže na vodu. Voda natékala horem svislým potrubím vedeným v drážce stěny z 2 kanálu vedoucího pod silnicí až do studny umístěné na druhé straně silnice. Ve studni bylo umístěno čerpadlo. Ze spodní části nádrží voda vytékala ocelovým potrubím, spojeným z obou nádrží do jednoho svislého, vedoucího po vnitřním povrchu jižní stěny a procházejícího ve spodní části ven z objektu (svislá část potrubí se nedochovala, ostatní ano). Venku bylo potrubí napojeno na vodní jeřáby plnící vodu do parních lokomotiv. Z nádrží vedl havarijní přepad s výtokem ven ocelovou trubkou. Spodní výtoky z nádrží bylo možno uzavřít velkými uzávěry. Byt čerpadláře byl původně malý, se samostatným vstupem a sestával z předsíně, komory a pokoje.